niedziela, 3 maja 2015

Bezglutenowa focaccia z mniszkami :-)



Dla wszystkich którzy kochają pieczywo, ale nie chcą lub nie mogą go jeść, a także dla tych, którzy mają czasami ochotę na coś pysznego, chrupiącego i aromatycznego - prosto z piekarnika...zrobiłam bezglutenową foccacię !!!

Nigdy jeszcze nie robiłam bezglutenowego ciasta drożdżowego,dlatego nieskromnie rzecz ujmując - tym bardziej jestem dumna z osiągniętego efektu :-)

Wyszła naprawdę fantastyczna...musicie koniecznie jej spróbować.

Ciasto :

2 łyżki złotego siemienia lnianego ugotowałam w ok. 1 szklance wody przez ok. 15 minut na małym ogniu - do powstania "gluta".
Jeśli nie chcecie ciasta z nasionkami siemienia, możecie po zdjęciu z ognia przecedzić siemię przez sitko i użyć samej płynnej części.
Ja użyłam całości i w ogóle nie było ich widać po upieczeniu, a tym bardziej nie były wyczuwalne w smaku.


Do ostudzonego siemienia sodałam płaską łyżeczkę cukru trzcinowego nierafinowanego,
ok. 4 dag drożdży,
1 łyżkę skrobi kukurydzianej,
1 łyżkę mąki z ciecierzycy,
i 2 kopiaste łyżki mąki kukurydzianej.

Wyrobiłam łyżką gładkie ciasto - bez soli.
Dopiero kiedy urosło dodałam ok. 0,5 łyżeczki soli morskiej  i ok. 50 ml oliwy z oliwek.


Wymieszałam szybko ciasto, bez zbędnego wyrabiania i wyłożyłam na wysmarowaną blaszkę o średnicy ok. 30 cm.


                             Dekorujecie czym chcecie lub co akurat macie i tak będzie pyszna :-)
Ja użyłam świeżego rozmarynu i oregano, zataru (przepis znajdziecie TU ), zielonych i czarnych oliwek, koktajlowych pomidorków i dla wypasu bukiecik kwiatków przyniesionych mi przez dzieci z ogródka - stokrotek i mniszka :-)



Zostawiłam na ok. 15 minut aby fajnie urosła.
Następnie wstawiłam do nagrzanego do temperatury 175 stopni C piekarnika i piekłam przez ok. 20 minut, aż stała się złota.








Moją focaccię podawałam z sałatką z sałaty lodowej i pomidorów, macierzanki cytrynowej, kwiatów fiołków i obsmażonych w oleju kokosowym kwiatów mniszka.
Nie wiem jak dla Was, ale dla mnie była zjawiskowa !!!
                                                               Smacznego !!!

7 komentarzy:

  1. skrobia kukurydziana? co mogę dać zamiast tego? (najpierw myslalałam, że starczy mąka kukurydziana, ale potem zobaczyłam że taka też występuje w przepisie) - może mąką ziemniaczana, czy co byś polecała? :)) wygląda oblędnie

    OdpowiedzUsuń
  2. Zdecydowanie można użyć ziemniaczanej :-) Dziękuję i życzę smacznego :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Właśnie dziś robiłam i też użyłam skrobi ziemniaczanej. Wyszło super. Bałam się, że bezglutenowe ciasto będzie się kruszyć i nie da się go wziąć w rękę, na szczęście nie było z nim żadnego problemu. Z pewnością będę powtarzać ten przepis jeszcze nie raz.
    Od kilku dni obserwuję Twój blog i jestem pod ogromnym wrażeniem. Mnóstwo inspirujących przepisów. Jeszcze nie raz do Ciebie zajrzę. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :-) Bardzo, bardzo się cieszę ! Zapraszam :-)

      Usuń
  4. Czym mogłabym zastąpić mąkę z ciecierzycy? Ryżową?

    OdpowiedzUsuń
  5. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  6. Dorota Zawadzka10 marca 2019 10:58

    Dość dużo robię mącznych potraw w szczególności z porad od https://basiazsercem.pl/ ale takiego dania jeszcze nie miałam okazji. Wydaje się być smakowite i przypomina mi pizzę. W sumie w niedługim czasie może akurat się skuszę, aby trochę poeksperymentować w kuchni.

    OdpowiedzUsuń